Eldebäck förlänger: "En självklarhet"

Publicerad: 2024-02-09
RBK DAM
Forwarden Johanna Eldebäck förlänger sitt kontrakt med Rögle, trots att hon hade ett år kvar på sitt gällande avtal.

– Jag stannar för att jag vill vara med och bidra till att vi går upp.

Johanna Eldebäck, 21, kom till Rögle inför pågående säsong och skrev då på ett kontrakt över 2024-25. Men redan nu väljer hon alltså att förlänga ytterligare ett år (till 2025-26).

– Det var en självklarhet faktiskt. Med tanke på hur bra jag trivs här, med staden och laget. Jag har nog aldrig haft så här kul när jag spelat hockey. Det var inte mycket att tänka på, säger hon.

Eldebäck, född 2002, är en av de äldre i Rögle och har varit en av lagets bästa offensiva spelare den här säsongen. På 18 matcher i Dam Hockeyettan i höstas gjorde hon 13 poäng (7+6) och efter jul i den pågående Dam HockeyAllsvenskan har hon stått för 12 poäng (7+5) på 13 matcher.

– Det var faktiskt jag som gick till Julius (Bergkvist, sportchef) och frågade vad han kände. Sen var det nog inga tveksamheter. De ville ha kvar mig och jag ville verkligen vara kvar, säger Eldebäck.

Eldebäck kom från spel i Falu IF i den västra serien, och menar att flytten söderut har gjort henne till en bättre hockeyspelare.

– Jag har väl egentligen utvecklat allt, både på och utanför isen. Det lilla extra med allting. Det är ett annat spel här nere i syd. Det är bättre lag och jämnare spel med högre fart.

Sportchef Julius Bergkvist kommenterar förlängningen:

–  Det är en målskytt med ett väldigt bra skott som skapar mycket i offensiven för oss. Vi är väldigt glada över att hon vill vara kvar och vara med på vår resa uppåt. Hon är en ledare i laget och har kvaliteter att spela på högre nivå.

Rögle har som mål att nå SDHL inom några år – den resan ville Eldebäck inte missa.

– Som jag sagt till Julius. Jag stannar för att jag vill vara med och bidra till att vi går upp i SDHL. Jag ser så otroligt mycket potential i laget och i klubben att vi ska kunna ta oss dit på de här två åren, säger Eldebäck.

Kom och se Eldebäck och hennes lagkamrater kommande helg. Den 17 februari mot Troja-Ljungby och den 18 februari mot Södertälje. Mot Södertälje är det dessutom pannkaksbuffé som uppladdning. Boka HÄR

Peter Ekholm
Huvudpartners