Hållbarhetskollen: En upplevelse som väckte känslor

Publicerad: 2023-10-09
Det sker en hel del utveckling i Rögles hållbarhetsarbete, säsongens första hållbarhetsforum har ägt rum och matcherna för barncancerfonden väckte känslor. Detta och mycket mer i säsongens första hållbarhetskoll.

– Hela den upplevelsen påverkar verkligen en. Det var stort, säger Daniel Henrysson, Koordinator Hållbarhet och varumärke.

Hockeysäsongen är igång sedan några veckor tillbaka, parallellt med det är Rögles hållbarhetsarbete i ständig rullning och utveckling.

En del i utvecklingen är att Grönvit hållbarhet framöver kommer gå under namnet Rögle BK hållbarhet och att en stor del av fokuset kommer att ligga på att utveckla Rögles hållbarhetsarbete innanför de egna fyra väggarna.

– Vi har varit inne i en utvecklingsresa ett tag och har nu landat i små justeringar. Mycket av justeringarna sker i vårt interna arbete. Vi vill ta ett större grepp, skapa en större tydlighet och visa att vårt hållbarhetsarbete inte bara är de samhällsengagemangen vi utför, utan faktiskt är det vi gör internt också. För att vi ska trovärdiga externt ska vi göra bra saker internt, säger Daniel Henrysson.

– Konkret har vi arbetat fram tre områden som vi vill jobba mer med internt. Det är en hållbar arena, ett hållbart ledarskap samt hållbar utveckling där vi inte bara fokuserar på själva hockeyspelaren, utan människan bakom också. Vi vill jobba för att vara ett stöd i deras utveckling.

Fokus på området ledarskapet handlar om hela föreningen, inte bara på isen utan även det ledarskapet som sker på kontoret.

– Vad innebär det att vara en ledare i Rögle BK?, säger Daniel Henrysson och fortsätter:

– Men när det gäller arbetet med vårt samhällsengagemang så ändrar vi inte särskilt mycket. Den största utvecklingen är alltså att hållbarhetsarbetet inte ska ses som ett sidoprojekt, det ska integreras i vårt arbete och att det då blir naturligt att kalla det för "Rögles hållbarhetsarbete eller Rögle BK hållbarhet".

– Så för våra partners och övriga samhälle som är en del av vårt arbete så är den största utvecklingen att det inte längre är Grönvit Hållbarhet, utan Rögle BKs hållbarhetsarbete.

I slutet av september höll Rögle hållbarhet i det första, av fyra, hållbarhetsforum för säsongen. På första träffen fick Rögles hållbarhetspartners lyssna på Christoffer Carlsmose, hållbarhetschef för Rögles nyaste hållbarhetspartner, Menigo.

– En bra start på hållbarhetsforumen. En intressant och matnyttig föreläsning. Christoffer pratade bland annat om att många ser hållbarhetsarbetet som svårt och omfattande men att det inte behöver vara det. Man kan göra små förändringar som ledar till mycket.

– Tanken är att det ska hända mer under varje träff så att det inte blir ren information utan mer ett utbyte. Att alla som kommer dit känner att de får något med sig.

Under vecka 38 spelade Rögle BK två hemmamatcher med fokus på Barncancerfonden och det var ett initiativ som bestod insamlingar, auktioner och att informerna om Barncancerfondens olika verksamhetsområden. (Läs mer om initiativet här)

– Jag tycker att matcherna gick jättebra. Vi hade sex familjer uppe i Uffes loge herrlagets match mot Växjö) där något barn i familjen är eller har varit sjuk i cancer. Tillsammans med barncancerfonden södra bjöd vi in dem att komma hit och få umgås med andra familjer i samma situation.

– Få umgås och prata med familjer i samma situation men kanske framför allt att få vara en del av en annan vardag en stund. Där var verkligen fantastiska historier.

På plats för att göra ett symboliskt pucksläpp var Erik Lindqvis, vars starka resa och historia börjar 2019 då han drabbades av leukemi och under sin långa sjukhusvistelse fattade tycke för Rögle BK

– Upplevelsen för oss som fick vara med på isen när Erik släppte pucken är svår att beskriva. När man stod där nere och jag knappt hörde vad Mikael Gräns sa, såg bilden på Erik, samtidigt som han gick ut och Anton Bengtsson tillsammans med Växjös kapten (Joel Persson) kom fram och pratade med honom, Rögle och Växjöspelarna stod samtidigt och titta mot oss och klappade med klubborna. Hela den upplevelsen påverkar verkligen en. Det var stort.

I närtid kommer Rögle hållbarhet återigen dra igång förskolebesöken samt Rögle Hjärta Föreningsliv igen.

(Mer information om Rögle hjärta Föreningsliv här)

– Förskolebesöken ser också likadant ut som förra året där vi har Rögleboken som underlag.

Anton Toft
Huvudpartners