J20 klara för Topp 10: ”Stark bedrift”

Publicerad: 2023-12-04
Efter en svag inledning på säsongen har Rögle J20 säkrat en plats i Topp 10-serien och därmed i slutspelet. Vändningen kom efter att laget slutit samman både på och utanför isen.
– Jag tycker att den största skillnaden är att vi spelar och beter oss som ett lag, säger tränare Adam Bengtsson.

Tre bortamatcher på tre dagar väntade för Rögle J20 i slutet av den gångna veckan. Två matcher mot Södertälje och en avslutande mot Västerås.

Resan slutade med tre raka segrar och nio poäng som innebär säkrad plats bland de fem bästa i J20 Nationell Södra. Det innbär att laget nu ska spela i Topp 10-serien med de tio bästa lag från Nationell Södra och Norra. Det innebär också en garanterad plats i slutspelet efter fortsättningsserien.

– Det var målsättningen som killarna och vi tränare satte upp inför säsongen att ta oss till slutspel innan jul. Det är en stark bedrift att ta oss dit med tanke på hur säsongen har varit, så det är riktigt skönt att det är klart, säger tränare Adam Bengtsson.

Alla tre av helgens matcher slutade med uddamålsseger 3-2. Rögle tog ledningen i alla tre och vände därefter underläge 1-2. Veckans två avslutande matcher avgjordes i sista minuten. Mest spektakulärt var det när backen Laban Persson sköt in 3-2 med endast två sekunder kvar av lördagsmatchen. Västerås hade chans att bli femma i tabellen och behövde gå för tre poäng. Då avgjorde Rögle i tom kasse slutet vid ställningen 2-2.

– Fredagsmatchen är en ganska hafsig match, där vi lyckas vinna trots att vi inte spelar som bäst. Vi gör vad som krävs med bra defensiv och målvaktsspel, sen sätter vi våra chanser. Lördagsmatchen är vår bästa insats i helgen. Framför allt spelet med puck är bra och återigen bra målvaktsspel, sen lyckas vi trycka in en puck på slutet. På söndagsmatchen kommer Västerås ut hårt och vi står kvar i startblocken. Vi gör återigen mål på våra  chanser och kan göra mål i tom kasse i slutet, säger Bengtsson.

J20 har vunnit tio av de elva senaste matcherna och har endast förlorat fyra matcher sedan 1 oktober. Inledningen på säsongen var däremot det motsatta. På de tio första matcherna vann de två matcher och var långt ifrån toppskiktet av tabellen.

Uppryckningen kom i början av oktober. Tränarduon Adam Bengtsson och David Axebrink tog del av spelarnas tankar och idéer, spelarna tog initiativ till lagmiddagar och teambuilding-aktiviteter. Mycket fokus lades på att bygga upp kemin både på och utanför isen, något som gav resultat.

– Om man tittar på inledningen av säsongen var det faktiskt många saker som såg ganska bra ut tidigt. Men vi lyckades hitta sätt att förlora och vi bjöd på för enkla saker. Sen efter bra snack med killarna ändrade vi några saker för att förenkla och bli lite tajtare bakåt, säger Adam Bengtsson och fortsätter:

– Jag tycker att den största skillnaden är att vi spelar och beter oss som ett lag. Det har vi gjort den senaste tiden jämfört med i början av säsongen där det kanske var lite mer individer istället. Nu känns det som att vi är ett lag på och utanför isen, det gör en väldigt stor skillnad när man ska vinna hockeymatcher.

Det återstår att se vem av Frölunda och Södertälje som tar femteplatsen i Nationell Södra. Från Nord-serien är Djurgården och Skellefteå klara och Brynäs, Luleå, Almtuna samt Leksand gör upp om de tre resterande platserna.

– Vi vill tävla mot de bästa och det får vi göra i Topp 10-serien. Sen innebär det också en säkrad slutspelsplats, vilket gör att vi har det att blicka fram mot och bygga bra saker inför det. Vi har haft detta som målsättning av en anledning och det är kul att vi har nått upp till det, säger Bengtsson.

Veckans reslutat

Södertälje - Rögle  2-3