Hälften hälften under uppehållet: ”Fått gjort mycket bra saker”

Publicerad: 2023-11-08
Tung belastning och välbehövlig återhämtning står på Rögles agenda under uppehållet. Efter ett sista pass ser tränare Abbott och laget fram emot en paus från hockeyn.
– Vi ska återhämta oss och sen på måndag är det fullt fokus på HV och jobbet som ska göras där, säger Cam Abbott.

Rögle är framme vid säsongens första landslagsuppehåll. Det innebär en vecka utan matcher och där det istället blivit hård träning innan spelarna går på ledighet.

– Vi har haft tre ganska långa och hårda träningsdagar. Vi har kört extra ispass med en del skridskoåkning och även i gymmet. Killarna har kört på bra och visat väldigt bra attityd, säger tränare Cam Abbott och fortsätter:

– Vi har satt en plan och sen handlar det om att utföra den och den inställning som spelarna har visat den här veckan har varit väldigt bra för oss. De kom redo att jobba och accepterade att dagarna skulle bli långa och tyngre. Det har gjort att vi har fått gjort mycket bra saker de här dagarna.

Efter en period med många svidande förluster kom den efterlängtade första bortasegern för säsongen efter 4-3 mot Luleå i lördags. Tre poäng som har betytt lite mer arbetsro för laget under veckan.

– Det kan vara farligt att knyta känslan i laget till resultaten. Men med tanke på det som vi har jobbat oss igenom så här långt under säsongen var det självklart en stor seger för oss. Det var viktigt för atmosfären i laget att få med oss resultat efter det jobbet som vi har lagt ner. Vi har gjort flera bra insatser över tid och till slut gav det utdelning. Det gjorde att det blev lite mer positiv anda den här veckan, säger Abbott.

Hur stor utmaning för er har det varit att hålla humöret uppe i gruppen?

– Det har inte varit en jättestor utmaning för oss, det är något som vi alltid måste falla tillbaka på. Det är viktigt att komma hit med en positiv känsla trots resultaten vi har haft. Vi försöker sätta saker i perspektiv också, om vi hade hittat vägar att stänga de matcher som vi har varit med i hade vi varit där vi vill i tabellen. Så vi fokuserar på att jobba vidare på det som varit bra senaste tiden.

Onsdagen innehöll ett långt ispass på förmiddagen. Nu väntar fyra dagars ledighet för spelarna och välbehövlig vila och återhämtning. På måndag samlas de igen och då riktas blickarna mot torsdagen då Rögle tar emot HV71 på hemmais i omstarten.

– Jag tror att vi alla ser fram emot ett break först och främst. Det är viktigt att använda ledigheten rätt och hitta sätt att få tankarna bort från hockeyn. Vi ska återhämta oss och sen på måndag är det fullt fokus på HV och jobbet som ska göras där, säger Cam Abbott.

Joel Nordström
Huvudpartners