Abbott om Rögles kontraster: ”Mer desperation och beslutsamhet”

Publicerad: 2023-10-18
Bortaspöket fortsatte hemsöka Rögle förra veckan, men hemma lyser lampan än. Tränare Cam Abbott analyserar kontrasterna i spelet inför morgondagens hemmamatch mot tabelletvåan Skellefteå.
– Kanske är det att vi har spelat med lite mer desperation och beslutsamhet här hemma som har gjort skillnaden, säger Rögletränaren.

Rögle går in i en period med till synes tacksamt spelschema. Fram till säsongens första landslagsuppehåll i november spelar laget fyra av sex matcher på hemmais. Den här veckan gästar Skellefteå under torsdagen och därefter Timrå på lördag.

– Vi har fullt fokus på morgondagens match. Resultaten i de två senaste matcherna har tveklöst inte gått som vi vill, men vi tittar framåt, säger tränare Cam Abbott.

De grönvita kommer till spel med två raka bortaförluster från förra veckan. En klar förlust i Jönköping följdes av en jämnare match mot Färjestad, men där 2-2 i tredje till slut blev 2-4 efter 60 minuter.

Efter fyra matcher i Catena Arena har Rögle däremot än så länge full pott och av lagets 13 poäng har 12 tagits i Catena Arena. Om den stora kontrasten i resultat hemma kontra borta säger tränare Abbott så här:

– Jag försöker undvika att klumpa ihop flera matcher, för att alla matcher är så olika, även om jag ser att resultaten talar sitt tydliga språk. Jag tycker att det fanns mycket positivt i matchen mot Färjestad. Vi kommer tillbaka till 2-2 och jobbar tillbaka momentum, även om vi inte avslutade sista 12-13 minuterna som vi ville. Kanske är det att vi har spelat med lite mer desperation och beslutsamhet här hemma som har gjort skillnaden i resultaten. Det är något vi behöver påminna oss om när vi åker iväg, men det är en fråga för nästa vecka, säger Cam Abbott.

Med förra veckans matcher i åtanke - hur har ni tagit er an veckans träningar?

– När puckarna inte riktigt går in för oss och studsarna inte går vår väg, då måste vi fokusera på det som vi kan kontrollera och de fundamentala delarna i vårt defensiva spel. Att hålla puckarna borta från eget mål har varit ett fokusområde den här veckan. Sen går vi tillbaka till några saker som vi jobbar mycket på under försäsongen som kanske inte varit så detaljerat som vi behöver ha det. Sen självklart också offensiven med special teams, där vi jobbar med att hitta olika vägar att göra mål.

Torsdagens motståndare Skellefteå ligger för närvarande på en andraplats i tabellen och kommer från två raka segrar. Laget har tillsammans med Luleå släppt in minst antal mål i ligan efter tio matcher.

– Skellefteå är ett riktigt tätt samansvetsat lag som spelar en stabil defensiv. De har också spelat många matcher på kort tid med CHL inräknat och fått mycket speltid, så vi behöver vara skarpa och prestera på topp imorgon, säger Abbott.

Under onsdagens träning saknades backarna Erlend Lesund och Brandon Davidsson, vars status är som tidigare kommunicerat. Daniel Zaar utgick i matchen mot Färjestad förra veckan och fanns inte heller med på isen. Forwarden kommer inte till spel i veckans matcher.

Joel Nordström
Huvudpartners