Rögle laddar för grundseriens sista bortamatch

Publicerad: 2024-03-06
RBK HERR
Rögle gästar Oskarshamn under torsdagen - säsongens sista match på bortais den här grundserien. Då vill laget revanschera sig från tisdagens förlust och ta mark i tabellen.
– – Det är jämnt i tabellen nu. Det vet alla, säger forwarden Adam Tambellini.

Tre matcher återstår av SHL:s grundserie 2023-24 och viktiga poäng står på spel när Rögle beger sig till östra Småland för möte med IK Oskarshamn under torsdagen. Rögle kommer från en 1-2-förlust mot Leksand och vill ta revansch efter det som blev en snöplig förlust på hemmais på tisdagskvällen.

– Det var några bra delar i spelet. Vi gillade inte vår andra period, men första var stabil och bitar i tredje. Det var bra att vi kom tillbaka i numerärt underläge, men vi måste hitta ett sätt att göra fler mål, säger forwarden Adam Tambellini.

Rögle tränade lätt under onsdagsförmiddagen. Några spelare valde att fokusera på sina kroppar utanför is, några snörade på sig skridskorna. Allt för att komma så förberedda som möjligt till torsdagens match. Rögle ligger på tolfte plats i SHL-tabellen, två placeringar efter den sista Play In-platsen till SM-slutspelet som just nu innehas av MoDo. Rögles 62 poäng är en färre än MoDo:s 63. Ner till HV71 på 13:e plats skiljer det nio poäng. Rögle har dessutom 18 måls bättre målskillnad än Jönköpingslaget.

– Det är jämnt i tabellen nu. Det vet alla. Vi försöker att inte fokusera allt för mycket på det. Vi vill göra en stabil bortamatch. Vi har haft lite framgång där på sistone och försöker bygga på det, säger Tambellini.

Efter torsdagens match mot Oskarshamn har Rögle två hemmamatcher som avslutning. Linköping på lördag (9 mars) och MoDo på tisdag (12 mars).

– Det är intressant. Det är inte där man vill vara så här sent på säsongen, men det är verkligen. Det låter klyschigt, men vi försöker bara ta en dag i taget, en match i taget, avslutar Tambellini.

Peter Ekholm
Huvudpartners