Historisk damsäsong: "Otroligt nöjda"

Publicerad: 2024-06-12
Verksamheten 2023-24
Rögle BK summerar säsongen 2023-24. I en rad artiklar här på roglebk.se berättar vi om alla våra olika verksamhetsområden. Här: damernas historiska säsong i Rögle BK.

En historisk första säsong har gett mersmak. Rögles satsning mot SDHL går in i nästa fas.

Det blev en succéartad första säsong för klubbens damsatsning. Det nystartade laget tog NDHL med storm och tog sig hela vägen till Play off.

– Med facit i hand är vi otroligt nöjda. Att vi från augusti med ett helt nytt lag slutar i ett första Play off mot föreningar som har hållit på i fem, sex år med sin verksamhet är ett kvitto på att vi är på rätt väg med satsningen. Genom att bygga en stark grund har vi kunnat utveckla spelare och vi är väldigt nöjda med utvecklingen på hela laget från augusti till det att säsongen tog slut, säger sportchef och tränare Julius Bergkvist.

Den historiska säsongen 2023-24, Rögles första i seriesammanhang med det nystartade damlaget, inleddes i september. Med publikrekord för NDHL och seger med 3-2 mot Malmö i premiären.

– Premiären mot Malmö är såklart den största höjdpunkten man minns från den här säsongen. Det var helt magiskt med så mycket publik på läktarna och att vi också kunde vända 0-2 till 3-2. Men överlag har stödet från supportrarna varit fantastiskt, säger Bergkvist.

Rögle kom dit med ett ungt och oerfaret lag för att kunna bygga en stadig och långsiktig grund att stå på. Truppen kryddades med spetsspelare med erfarenheter från såväl SDHL som olika landslag.

– Vi var ju ett helt nytt lag, så det var svårt att veta var vi stod jämfört med de andra lagen som har varit igång en längre tid. Jag tycker att vi gick in med förväntningar om att först och främst ta oss till Allsvenskan och sen hela tiden utveckla våra unga spelare. Vi hade ju elva juniorspelare i laget, så förväntningen var att dessa spelare skulle utvecklas och göra oss till ett riktigt bra lag efter jul, vilket de också gjorde, säger Bergkvist.

Rögle stormade fram under hösten och tog sig till Dam HockeyAllsvenskan efter jul. Även där gick laget som tåget och tog tio raka segrar, vilket säkrade en plats till Play Off 1 mot SDHL. Men alla sagor har ett slut, så även för Rögles damlag som förlorade i två raka matcher mot Falu IF.

– Där kände vi att vi var lite oerfarna och unga. Men att vi kunde genomföra första säsongen på sättet vi gjorde, med ett så ungt och helt nytt lag ska tjejerna ha all eloge för. De har kommit till träning varje dag, jobbat stenhårt och köpt in på klubbens ambition att bli lite bättre varje dag. Jag är stolt över sättet vi genomförde den här säsongen på, säger Bergkvist.

Rögle har en plan att slåss om en SDHL plats inom två år. Och under säsongen skedde förändringar i både spelartrupp som i organisationen. Tränarduon Julius Bergkvist och Tim Brithén kompletterade sina tränarroller med roller som sportchef respektive assisterande sportchef. Planen inför kommande säsong är tydlig: nästa fas i satsningen har börjat.

– Vi är självklart otroligt spända inför kommande säsong, vi vill ta nästa steg. Nu har vi fått igång vår damverksamhet, vi har satt våra rutiner och skapat förutsättningar som vi vet fungerar. Nu ska vi ta nästa steg, vilket innebär att vi ska bygga ett lag som kan ta oss vidare och ännu högre, säger Bergkvist och avslutar:

– Vi ska vara med och slåss om en SDHL-plats redan nästa år, men vår målsättning är att vi ska vara där inom tre år. Nästa år vill vi ha ett lite äldre lag och kunna bygga en juniorverksamhet med våra unga spelare.

Joel Nordström/Peter Ekholm
Huvudpartners