Engström matchhjälte med sitt första för säsongen: ”Bra match rakt igenom”

Publicerad: 2023-09-23
Rögle besegrade Växjö med 3-1 under lördagskvällen. Matchhjälte blev Adam Engström som satte avgörande målet i den första perioden.
– Jag såg att det var en bra skymning av Sundsvik framför mål så då var det bara att lägga in den, säger Engström.

Efter två raka förluster är Rögle tillbaka på vinnarspåret. Rodrigo Abols, Adam Engström och Brady Ferguson såg till att Rögle tog tre sköna poäng i säsongsinledningen.

– Jag tycker att vi kommer ut riktigt bra idag. Vi håller i pucken och är lugna samtidigt som vi är intensiva i vår forecheck och vinner tillbaka pucken. Vi spelar enkelt och får upp dem på blå och jobbar in dem därifrån. En bra match rakt igenom, säger Adam Engström efter matchen.

Petr Kvaca fick förtroendet i målet och gjorde sin andra start i Rögletröjan efter en fin insats i Örebro förra veckan. Ikväll stod tjecken återigen för stabilt spel och räddade 15 av 16 skott.

Rögle rivstartade matchen och kom ut med hög frenesi i den första perioden. Första målet kom i powerplay, där Michael Kaplas skott styrdes in av Rodrigo Abols. Lettens andra mål för säsongen.

Rögle gick in till första pausvilan med 2-0 efter att Adam Engström hittat den sista maskan i Växjömålvakten Emil Larmis kryss. Målet var 20-åringens första mål för säsongen.

– Jag fick den bra på blå och hade mycket tid. Sen såg jag att det var en bra skymning av Sundsvik framför mål så då var det bara att lägga in den, säger matchens andra målskytt Engström.

Hur skönt var det för dig att spräcka målnollan?

– Det var riktigt skönt. Jag har haft många bra chanser att göra mål här i säsongsinledningen så det var gött att få spräcka nollan till slut.

I den andra perioden fortsatte Rögle på den inslagna vägen och utökade tidigt till 3-0 genom Brady Ferguson. Trots många ytterligare bra chanser för de grönvita fick gästerna in en reducering inför tredje perioden.

Trots reduceringen kunde Rögle spela av de sista 20 minuterna, som förblev mållösa. Rögle tog därmed säsongens andra seger och vann även lite välbehövligt självförtroende inför fortsättningen.

– Det är jättebra för självförtroendet i gruppen att vi får in lite mål idag. Det är för att vi gör det enkla. Vi lägger en bra forecheck och vinner tillbaka mycket puckar, det är det som lägger grunden. Vi har lite enklare mindset idag istället för att leta efter de perfekta lägena, säger Engström.

Härnäst väntar två bortamatcher nästa vecka, det mot MoDo och Frölunda. Nästa hemmamatch är den 5 oktober när Luleå gästar. KÖP BILJETT

Joel Nordström
Huvudpartners