Nylaander-show när Rögle besegrade Karlskrona

Publicerad: 2023-11-03
Hattrick och zorromål från Arwen Nylaander och nolla av Alba Gonzalo när Rögle besegrade Karlskrona ikväll med 8-0.
– Det tog en stund innan jag förstod att den gick in, säger Arwen Nylaander.

Tre mål i andra perioden och fem i tredje gjorde att Rögles damer tog tre sköna poäng inför 213 åskådare i Catena Arena under fredagskvällen.

Matchen var mållös fram till 4.50 in i den andra perioden. Då la Arwen Nylaander upp pucken på bladet och zorrade in 1-0. Målet fick fart på Rögle, som kunde vinna matchen efter ytterligare två mål av Nylaander samt Miella Liegnell, Wilma Hjelm, Amelie Svensson, Johanna Eldebäck och Mickaela Trobäck Paulsson.

– Jag har testat det på träningen ganska mycket, men detta är första gången det har funkat i en match. Jag blev nästan förvånad själv, det tog en stund innan jag förstod att den gick in och det blev ingen vidare målgest, säger en sprudlande glad Nylaander efter matchen.

Hur var reaktionerna från lagkamraterna?

– Jag kanske borde gjort något annat egentligen, för nu efter matchen var det många som skojade med mig och sa ”det var grymt, men gör inte det där igen”.

2023-11-03
Arwen Zorro

Hennes hattrick ikväll gör att Arwen Nylaander nu gjort fem mål på nio matcher. Efter att ha varit bänkad tidigare under säsongen ser hon nu potential för mer offensiv utdelning framöver.

– Jag har varit lite av och på nu hittills under säsongen. Jag vet varför jag fick stå över vissa matcher och det har pushat mig hårdare till att jobba ännu mer. Jag ska göra mitt bästa för att bidra med så mycket som jag kan i fortsättningen, även om det är alltid lagarbetet som är det viktigaste, säger hon.

Alba Gonzalo fick nytt förtroende i kassen och räddade samtliga 15 skott mot sig, hennes andra nolla för säsongen.

Mella Liegnell gjorde Rögles andra mål i matchen, vilket var hennes första mål i NDHL.I den tredje perioden gjorde även Amelie Svensson sitt första.

Ju längre matchen gick blev Rögles övertag allt tydligare. I den tredje perioden gjorde laget fem mål, varav fyra i de sista sex minuterna. Då fullbordade också Arwen Nylaander sitt hattrick.

– I det stora hela spelade vi väldigt bra. Vi gav 100 procent, vi backcheckade och forecheckade. Vi hade bra skott och kunde gjort ännu fler mål. Hela laget gick loss ikväll, säger hon.

Joel Nordström
Huvudpartners