Hansson skriver tvåårig förlängning som huvudtränare

Publicerad: 2024-05-13
RBK HERR
Roger Hansson är klar som huvudtränare för Rögle. Kontraktet är skrivet över säsongen 2025-26.

Rögle BK kan i dag meddela att Roger Hansson blir huvudansvarig för klubbens herrlag de kommande två säsongerna.

– När jag fick frågan igen om att fortsätta så var det självklart att svara ja. Jag vill vara med och bidra på mitt sätt och kunna föra det vidare till nya höjder, säger Hansson och fortsätter:

– Jag tycker vi har en fantastisk bas att stå på, både spelmässigt men även allt vi har runt omkring, med arenan, sponsorer, publik. Vi har ett jättebra hockeynäste här i Ängelholm som vi verkligen vill ta vidare till nästa steg. Vi vill vara med och kriga om det här guldet ännu hårdare i framtiden, säger Hansson.

Hansson, 56, fick rollen som tillfällig huvudtränare den 12 december 2023. Under Hanssons ledning gick Rögle från att släppa in 3,04 mål per match till 2,11. Rögle klättrade från elfte till nionde plats i SHL vilket gav en plats i PlayIn-spelet.

I slutspelet svepte laget Timrå (2-0), Färjestad (4-0) och Växjö (4-0) på vägen till klubbens andra SM-final. I den blev det förlust med 1-4 i matcher mot Skellefteå.

– Roger kom in och gjorde ett jättebra jobb med resten av staben. I Roger får vi en trygg och stabil ledare som har en tydlig plan för att sätta vår identitet framåt. Han gör smarta strategiska val i sitt ledande och är duktig på att få ut max av spelare och sina kollegor i staben. Hans sätt, att jobba med stor delaktighet från spelare och ledare, ger en hög kravbild på alla. Han är perfekt att leda oss framåt, säger Rögles sportchef Hampus Sjöström.

Helsingborgaren Hansson har en lång Rögle-karriär bakom sig. Han har gjort över 300 tävlingsmatcher och tillhör en av klubbens bästa poänggörare genom tiderna. Efter sin spelarkarriär har han också varit general manager, assisterande tränare och ansvarig för klubbens juniorverksamhet. Roger Hansson har också varit tränare och spelarutvecklare i schweiziska Zug, samt huvudtränare i den tyska klubben Düsseldorf.

Roger Hansson kommer ha Max Bohlin och Peter Hirsch som assisterande tränare. Ytterligare en assisterande tränare ska kontrakteras.

SE EN LÅNG INTERVJU MED ROGER HANSSON

Peter Ekholm