Säsongens första förlust - Rögle föll efter förlängning

Publicerad: 2023-10-13
Det blev en poäng, men Rögle har förlorat för första gången i NDHL. Gästande Rödovre avgjorde till 2-1 i förlängningen.
– Vi var det bättre laget, studsarna var inte riktigt på vår sida ikväll, säger forwarden Arwen Nylaander.

Efter fyra raka segrar tog sviten slut ikväll när danska Rödovre gästade Catena Arena. Rögle hade flera bra chanser att avgöra matchen i tredje perioden, men matchen gick till förlängning där danskorna avgjorde i slutskedet. Arwen Nylaander gjorde Rögles enda mål i matchen.

– Vi spelar ganska bra långa stunder och vi kommer upp i nivå bra i tredje. Vi hade kanske behövt sätta lite mer press på dem, men de är väldigt skickliga. Men jag tycker att vi var det bättre laget, studsarna var inte riktigt på vår sida ikväll. Men vi har fler matcher mot dem och de ska vi vinna istället, säger Nylaander efter matchen.

Efter en mållös förstaperiod öppnade gästerna målskyttet drygt sex minuter in i mittperioden. Fem minuter senare fick Rögle till slut utdelning och Arwen Nylaanders backhand från nära håll hittade nät till 1-1.

Det var en match som långa stunder stod och vägde och där båda lagen hade chansen att ta taktpinnen. I tredje periodens sista minut skapade Rögle hårt tryck i offensiv zon och hade flera goda chanser till ett andra mål. Just då satt Arwen Nylaander utvisad efter en dubbelutvisning.

– Jag satt i utvisningsbåset och hoppade upp och ner. Saga (Tynell Nissas) hade säkert fyra bra skott som kunde gått in, men jag antar att det inte var menat för oss ikväll. Vi får dra lärdom av detta och gå vidare, säger hon.

Istället för nytt Röglemål skulle avgörandet komma i förlängningen. Matchen såg ut att gå mot straffar, men med 36 sekunder kvar hittade Rödovre till slut rätt bakom Alba Gonzalo i Röglemålet.

Gonzalo räddade 32 av 34 skott och stod för en rad fina parader. Efter matchen hyllar Arwen Nylaander sin målvakt.

– Hon är ligans bästa målvakt, utan tvekan. Det är tacksamt att ha henne i målet, idag kunde de gjort fler mål men Alba var fenomenal, säger Nylaander.

Joel Nordström
Huvudpartners