Rögle firar jul som vinnare: "Bra känsla i gruppen"

Publicerad: 2023-12-19
Nya tränarkonstellationen fick en skön start. Rögle vann efter straffar i Växjö och går till nytt uppehåll med en skön 4-3-seger.
– Vi har haft en bra känsla i gruppen den sista tiden och det är bra att vi kunde bygga vidare på det, säger tvåmålsskytten Lucas Ekeståhl Jonsson.

Rögle åkte till Växjö med sex raka förluster i Vida Arena och Roger Hansson ställdes inför en tuff utmaning i sin första match som huvudansvarig på bänken. Då fick han se de grönvita ta sig till ledning 3-1 efter mål av Lucas Ekeståhl Jonsson, Anton Bengtsson och Michael Kapla.

Laget fick till slut nöja sig med straffseger, där Linus Sandin och Lucas Ekeståhl Jonsson satte sina straffar och säkrade två poäng.

– Vi kämpar på och spelar som vi vill. Jag tycker att de får lite snöpliga mål, men sån är hockeyn ibland. Men det är skönt att vi kunde vinna till slut, säger tvåmålsskytten Lucas Ekeståhl Jonsson.

Hur viktigt var det för er att få med er en seger i den här matchen?

– Det är viktigt. Sen om det är två eller tre poäng tror jag är mindre viktigt just nu. Vi har haft en bra känsla i gruppen den sista tiden och det är bra att vi kunde bygga vidare på det, säger Ekeståhl Jonsson.

Christoffer Rifalk fick förtroendet i målet och förutom båda Växjös straffar räddade han 28 av 31 skott. Rifalk hann även med att göra en möjlig kandidat till årets räddning i inledningen av tredje perioden, när han hindrade Robert Rosén vid ett vidöppet mål.

– Jag ser att det är två gubbar med öppet mål och då hinner man nästan räkna in ett mål. Men det är inte mål förrän pucken har gått över linjen så att jag försökte bara få ut något och lyckligtvis lyckades jag ta den, säger Röglemålvakten efter matchen.

Växjö tog ledningen i matchen i powerplay mitt i den första perioden. När Rögle fick chansen i numerärt överläge några minuter senare kom kvitteringen. Lucas Ekeståhl Jonsson knäppte iväg ett skott som letade sig in i nättaket.

Likaläget stod sig till andra perioden, som blev en händelserik sådan. Rögle tog till vara på sina chanser och gjorde både 2-1 och 3-1 via Anton Bengtsson och Michael Kapla. Mot slutet av perioden fick hemmalaget chansen i fem mot tre, vilket de utnyttjade och Joel Persson sköt in reduceringen.

Den tredje perioden var knappo 15 minuter gammal när Växjö fick in kvitteringen och matchen fick till slut avgöras på straffar.

Nu väntar juluppehåll och även nästa match spelas i Vida Arena, den 26 december. Därefter avslutar Rögle året med två hemmamatcher mot Oskarshamn och Malmö.

BILJETTER

Joel Nordström