90-talsnostalgi när Rögle möter Färjestad

Publicerad: 2024-02-08
RBK HERR
Den 17 februari tar Rögle emot Färjestad hemma i Catena Arena. Då blickar vi tillbaka på 90-talet, ett händelserikt och viktigt decennium för klubben.

Håkan Persson skjuter upp Rögle i Elitserien. Spelare som Kenny Jönsson, Roger Elvenes, Stefan Elvenes, Thomas Srsen och Kari Eloranta sätter stjärnglans på Ängelholm. 10-1 borta mot Djurgården. Rögle Griffins. På ruinens brant. 1990-talet var sannerligen ett händelserikt decennium och ett betydelsefullt sådant för Rögles historia.

Nu lyfter Rögle upp det som varit – och gör det mot Färjestad den 17 februari.

– 1990-talet betyder mycket för många Rögle-fans. Håkan Perssons mål hemma mot Leksand är ett av de mest ikoniska i klubbens historia, och tog Rögle till Elitserien. Många av dagens Rögle-supportrar började komma, till Ängelholms Ishall som det hette då, för första gången. Och vi ska försöka skapa lite nostalgi för de fansen, säger Peter Ekholm, kommunikationsansvarig i klubben.

Under 1990-talet spelade Rögle i vitt på hemmaplan. Det kommer laget göra även den här matchen, i en specialtröja med inspiration från 1990-talet.

– Det blir helvitt utan reklam, med de klassiska ränderna som man kan se på tröjorna från 1992 och framåt. Nummer och namn påminner också om den tidens, med en röd kant runtom bokstäverna. Det blir häftigt att se laget spela i vitt på hemmaplan igen, säger Ekholm.

Hur kommer man mer kunna se att det är 90-talstema?

– Våra sociala medier kommer gå i ett speciellt tema, och vi justerar på småsaker inne i arenan för att locka fram minnen eller nostalgi hos våra supportrar. Det är för dem vi gör det här. Det kan bli ett par ändringar i musikvalen under matchen, vi kommer titta tillbaka på några av ögonblicken från 1990-talet på kuben och lite annat.

Mer information kring matchen kommer löpande. Följ oss på Facebook, Instagram, TikTok och X för ytterligare exklusivt material och Rögle-nyheter.

DET HÄR HÄNDER MER I ARENAN

– Klä dig i vitt

– Rea på massor av varor i shoppen

– Efterfest och DJ i Cavabaren med 90-talsinspiration

– Trubadur och efterfest i Sportbaren

– Håll utkik efter vår mobila kioskförsäljning på ståplats

– Arenan öppnar 16.00

BILJETTER OCH BOKNING

Biljetter till matchen hittar du här.

LÄS MER OM 1990-talet

I vårt arkiv kan du läsa mer om viktiga händelser i klubbens historia.

Rögle BK
Huvudpartners