J20 klara för final - tog andra raka segern

Publicerad: 2023-08-19
Rögle J20 tog andra raka segern i EVZ Prospects Challenge efter att ha besegrat EV Zug med 4-1. Därmed är laget klart för final.
– Vi får ner pucken djupt och trycker tillbaka dem, säger forwarden Isac Solberg.

I torsdags premiärsegrade Rögle mot tyska Mannheim. Under lördagskvällen var det dags för gruppfinal där hemmalaget EV Zug stod för motståndet. Efter två snabba mål i mittperioden kunde Rögle dra ifrån och till slut vinna med 4-1.

– Vi kom in i matchen efter hand. Vi börjar inte så bra, där vi tappar mycket puck på offensiv blå och är lite slarviga. Men vi jobbar oss in i matchen och mognar ju längre tid det går. Vi får ner pucken djupt och trycker tillbaka dem, säger matchens sista målskytt Isac Solberg.

Simon Zether öppnade målskyttet i matchen i den första perioden, som också blev periodens enda. Axel Smeds utökade till 2-0 i mittenakten innan Simon Zether höll sig framme på nytt kort efter och satte sitt andra för kvällen. Schweizarna reducerade innan mittperioden var slut och höll liv i matchen inför tredje.

Nyförvärvet Isac Solberg gjorde sin tredje match i Rögletröjan. I tredje perioden fastställde han slutresultatet 4-1 och gjorde därmed sitt första mål för klubben.

– Det är jätteskönt även om jag bara har spelat tre matcher än så länge. Men det är skönt att ha fått in en nu så att det blir lite mindre press, säger han.

Hur viktigt är det för dig som forward att få göra mål nu under försäsongen?

– Det är så klart mycket för självförtroendets skull. Som forward ska du ju hålla dig framme och peta in puckarna, så det är skönt att komma in i det.

Segern innebär att Rögle får spela final i turneringen, där finska Helsingfors står för motståndet. Den matchen spelas under söndagen och startar 12.30.

– Helsingfors är ett bra lag så det kommer att bli en tuff match, vi måste verkligen vara med från början. Men kan vi komma upp i den nivån som vi visade stundtals här idag så kommer det att gå vägen, säger Solberg.

Joel Nordström
Huvudpartners