En efterlängtad trepoängare: "Riktigt skönt"

Publicerad: 2024-01-06
RBK HERR
En lång väntan på tre poäng är över. På lördagseftermiddagen vann Rögle efter ordinarie tid för första gången på tio matcher efter 5-1 borta mot MoDo.

För första gången sedan den 26 november och sedan tränarbytet tog Rögle tre poäng i SHL.

– Riktigt skönt. Jag tycker det är en stark insats från hela laget. Framför allt kommer vi ut riktigt starkt i första perioden. Det sätter tonen för hela matchen, säger Daniel Zaar.

Albin Sundsvik, Daniel Zaar, Henry Bowlby och Michael Kapla (två )gjorde målen för Rögle.

Sundsvik fixade 1-0 till Rögle efter 5:54 när han tog hand om en retur på Lian Bichsels skott. Sundsvik har nu gjort sex mål den här säsongen, vilket är tangerat personbästa i SHL för forwarden. Lian Bichsel och Linus Sjödin stod för assist-poäng på målet. Assiten var Bichsels första sedan han kom till Rögle.

Rögle fortsatte sin fina start och ökade på till 2-0 genom Zaar efter 7:04. Efter en kontring och förarbete av Adam x2 (Engström och Tambellini) petade Zaar in sitt första mål i SHL sedan den 7 oktober.

– Så klart jätteskönt. Jag vill vara med och bidra offensivt och har inte riktigt gjort det. Så det var skönt. Sen försöker jag bidra på andra sätt när jag inte gör mål. Hoppas kunna leverera mer, säger Zaar.

En bra Rögle-period slutade däremot med en MoDo-reducering. Efter att Simon Zether fått matchstraff för tackling mot huvudet fick hemmalaget in 2-1 efter en turlig sargstuds.

Christoffer Rifalk fick göra ett par viktiga ingripanden i mittperioden – vilket gjorde att Rögle kunde gå till andra pausvila med en ettmålsledning.

Lucas Ekeståhl Jonsson missade en straff efter sju minuter av den tredje perioden sedan Henry Bowlby smitit igenom MoDos backar och blivit neddragen.

– Vi får ner puckar djupt på dem och vinner närkamperna där nere och sen så tar vi pucken snabbt mot mål och det visar sig tydligt på första målet. Vi skickar in den och vinner närkamperna och trycker in i mål. Så det är framför allt det, säger Zaar.

Rögles tredje mål för eftermiddagen kom istället efter 9:11. Kapla klippte till direkt från blå efter förarbete från Engström och Sjödin, och pucken gick in i krysset.

Henry Bowlby satte spiken i kistan med ett mål i tom kasse. Innan Kapla trädde in sitt andra i matchen och fastställde slutresultat 5-1 i powerplay.

EFTERSNACK

Peter Ekholm