Gustafson matchvinnare i sjunde raka segern: ”Inget att klaga på”

Publicerad: 2024-01-20
Rögles damer tog sjunde raka segern när Malmö besgrades med 2-1 på bortais. Emily Gustafson avgjorde matchen med sitt fjärde mål i Damhockeyallsvenskan och har hittat formen.
– Jag tror det handlar om att lära av dina misstag och då kommer målen, säger hon.

Rögle och Malmö möttes för tredje gången på en dryg vecka under lördagseftermiddagen. Återigen blev det en målsnål historia, där gästande Rögle avgjorde matchen med två mål i första perioden genom Johanna Eldebäck och Emily Gustafson.

– Det är ren lycka just nu. Att vi vinner de här matcherna visar att vi fokuserar på vad som ska hända istället för vad som har hänt innan. Vi är här och nu, vi är disciplinerade och vi spelar bra hockey. Inget att klaga på, säger Emily Gustafson.

Johanna Eldebäck öppnade målskyttet för Rögle efter ett par minuters spel. Forwarden åkte sig fri och lyfte in ledningsmålet via hemmalagets målvakt. Målet var Eldebäcks fjärde i serien och tionde totalt.

Gästerna fortsatte att trycka på mot Malmökassen, vilket gav utdelning på nytt. Emily Gustafson klev in från kanten och pricksköt in 2-0 med sitt fjärde mål i Damhockeyallsvenskan och tolfte totalt för säsongen.

Amerikanskan Gustafson gjorde åtta mål på 18 matcher i grundserien i NDHL. I Damhockeyallsvenskan har hon fyra på sju och har lagt i ytterligare en växel i sitt spel.

– Det är lättare när man fokuerar på det stora. Jag tror det handlar om att lära av dina misstag och då kommer målen. Det känns som att alla i det här laget tar till sig filosofin att hockey inte är perfekt, utan det handlar om hur man tar sig framåt. Vårt mål är att vara som bäst när det gäller. Vi ska rätta till småsaker och lyckas vi kommer vi att utvecklas till ett ännu bättre lag framöver, säger hon.

Malmö reducerade med ett vackert mål i andra perioden, men lyckades inte komma ikapp. Rögles målvakt, Alba Gonzalo, var som många gånger tidigare en jätte i målet. Spanjorskan räddade 52 Malmöskott och utstrålar stabilitet för resten av laget.

– Alba är lagets hjärtslag. Jag blir verkligen inspirerad till att bli bättre när jag ser henne spela. Hon är ett föredöme för alla med sitt hårda jobb och kommunikation från sin position, det ger trygghet till hela laget, säger Gustafson.

Härnäst väntar en riktig hockeyhelg för Rögle, där damerna spelar tre hemmamatcher på tre dagar kommande vecka (fredag till söndag). Först väntar Haninge i två matcher innan Uppsala står för veckans sista möte.

– Jag är väldigt taggad, jag blir alltid glad när vi har hemmamatcher. Det ger oss väldigt mycket energi att se folk på läktarna och det är roligt att känna igen folk som varit där tidigare. Det gör mycket för mitt självförtroende och min prestation. Jag har bättre uppvärmning och spelar bättre i Catena Arena, säger Emily Gustafson.

BILJETTER Lördagens match mot Haninge spelas i Akademihallen 1

Joel Nordström