Ekeståhl Jonsson tillbaka i Rögle

Publicerad: 2023-11-01
RBK HERR
Lucas Ekeståhl Jonsson återvänder till Rögle. Backen ansluter från schweiziska Kloten och är klar för resten av säsongen.

Under onsdagsmorgonen meddelade Rögles sportchef Chris Abbott att backen Lucas Ekeståhl Jonsson ansluter till klubben. Ekeståhl Jonsson är därmed tillbaka i Rögle efter ett utlandsäventyr i Schweiz.  Han representerade Rögle under två säsonger 2020-2022.

– Vi är glada att välkomna Lucas tillbaka till Ängelholm. Han känner till coacherna och spelarna här. Han älskar att spela för Rögle och vi är glada att ta tillbaka honom med vetskapen om vad han kan bidra med till laget, säger Chris Abbott.

Under sin senaste sejour i Rögle blev Ekeståhl Jonsson en offensiv nyckelspelare från sin backposition. Under sin första säsong gjorde han 12 poäng (2+19) på 51 matcher, innan han exploderade poängmässigt och gjorde 36 poäng (7+29) på 52 matcher 2021-22. Han noterades dessutom för tio poäng (1+9) på 13 slutspelsmatcher och 13 poäng (2+11) på 13 CHL-matcher.

Efter 2021-22 lämnade han Rögle för Kloten i den schweiziska ligan där han gjorde 30 poäng (5+25) på 45 NL-matcher under sin första säsong. Den här säsongen har han gjort tre assist på 16 matcher.

– Jag kan se Lucas hjälpa vårt powerplay, men också ge oss mer stabilitet i vår backuppsättning när det kommer till spelet med puck och vara delaktig i offensiven. Vi är glada att ha honom tillbaka.

2023-11-01
LEJ tillbaka