Ryfors på is igen efter skadan

Publicerad: 2024-02-06
RBK HERR
Simon Ryfors tränade för fullt på tisdagen – och är redo för slutspurten av SHL:s grundserie.
– Det kommer vara viktiga poäng på spel, men det är den hockeyn som är roligast.

Redan i det första bytet borta mot HV71 den 25 januari tvingades Simon Ryfors lämna isen. En skärskada i ansiktet stoppade honom från mer spel i den matchen, och totalt från lite mer än en veckas spel.

– Jag fick en armbåge eller axel mot huvudet och vrider mig så att jag slår huvudet i sargen. Där träffar mitt visir eller något från sargen mig så det skär in i näsan och under ögat. Det blev en skärskada väldigt nära ögat. Jag fick sy ihop det, och det har varit lite känsligt och obehagligt men inte gjort speciellt ont. Jag hade tur och är glad att synen är intakt, säger Ryfors.

Ryfors, som gjort gjort 16 poäng (4+12) på 37 matcher den här säsongen, hamnade på sjukhus och tvingades ligga kvar i Jönköping över natten för att få hjälp av en ögonläkare på fredagsmorgonen.

– När det hände har man adrenalin, men sen kunde de inte sy det samma kväll. Jag fick vänta på en läkare som kunde ta hand om det. Under natten där var det såklart lite oroligt. Jag hade mycket bandage och saker över ögat och var inte riktigt säker på hur det låg till. Men så fort jag fick klartecken på att synen var bra så kändes det rätt lugnt. Då var det bara att bita ihop, säger Ryfors.

Efter smällen stod det klart att han skulle vara borta fram till det pågående landslagsuppehållet. Han missade fyra matcher, men är nu med och tränar för fullt på is igen – även om det är med ett heltäckande visir för ansiktet.

– Just nu är det för säkerhetsskull. Jag vill inte få någon klubba eller puck där när såret läker. Tur nog så fick jag en klubba där idag, så det var skönt att jag hade det då. Jag får se om jag har det i en vecka eller flera veckor. Men det känns helt okej.

DAVID WRELAND / BILDBYRÅN

Från sidan fick Ryfors se Rögle förlora mot Skellefteå (1-4) besegra Örebro (1-0), förlora mot Växjö (1-2) och vinna mot Linköping (2-1).

– Det är aldrig roligt att vara utanför. Men gubbarna gjorde det bra den veckan och tog två vinster. Man vill gärna vara med och inte sitta på sidan, men jag är stolt över hur de tog sig an den veckan.

Är tanken att du ska vara redo när uppehållet är slut och till mötet med Örebro hemma den 15 februari?

– Ja, absolut. jag kör för fullt och det känns som att jag har go energi inför de sista elva matcherna.

Rögle har elva matcher kvar att spela av grundserien och ligger under uppehållet på en tionde plats i tabellen.

– Vi har en stor möjlighet. Vi är inte där vi vill vara, men nu är vi det och vi har stor möjlighet att försöka slåss med de lagen på den undre halvan att ta en playin-plats. Det känns som att det är det realistiska målet, säger Ryfors och avslutar:

– Det känns som att vi har hittat ett otroligt stabilt försvarsspel, nu har vi en vecka på oss att jobba på andra detaljer Det kommer bli kul. Det kommer bli viktiga matcher, vi möter många av lagen där nere. Det kommer vara viktiga poäng på spel, men det är den hockeyn som är roligast.

KÖP BILJETT TILL HEMMAMATCHEN MOT ÖREBRO DEN 15 FEBRUARI

Peter Ekholm