Uddamålsförlust i Linköping

Publicerad: 2023-10-24
Rögle lyckades inte bryta trenden på bortais. De grönvita föll med 2-3 i Linköping.

Sjunde raka bortaförlusten blev ett faktum ikväll. Rögle tvingades jaga i underläge större delen av matchen och lyckades inte komma ikapp. Thomas Grégoire gjorde de grönvitas första mål och Dennis Everberg gjorde en sen reducering, men Rögle föll på mållinjen.

– Vi var lite sega från start i vår passningskvalité och vårt sätt att sätta prägel på matchen. Att åka på både 0-1 och 0-2 gör att det blir en tuff uppförsbacke, men jag tycker att vi gör ett riktigt bra jobb i andra och tredje, säger tränare Cam Abbott efter matchen.

Petr Kvaca startade för andra matchen i rad och räddade 13 av 15 skott. 18-årige Simon Zether fick sina första SHL-minuter i lördags och ikväll spelade han sin första match från start. Han bildade kedja med Felix Nilsson och Linus Sjödin.

– Det var väldigt häftigt att få göra debut. Speciellt för mig som är uppvuxen i Jonstorp och jag har ju följt Rögle sedan jag var liten. Linus och Felix gjorde det lätt för mig att komma in i det. Jag gick in med inställningen att spela mitt spel men också öka intensiteten och beslutsfattandet, säger Zether.

Linköping öppnade målskyttet drygt sju minuter in i första perioden och utökade till 2-0 tidigt i andra. Rögle fick chansen i powerplay flera gånger om i den andra perioden och tog sig in i matchen. Just när hemmalaget blivit fulltaliga pricksköt Thomas Grégoire in reduceringen. Kanadensarens andra mål för säsongen.

Tre minuter efter 1-2-målet såg det ut som att det även var kvitterat, men efter videogranskning så domarna att pucken aldrig var över linjen.

Rögle pressade vidare för kvittering i tredje, men pucken ville inte in bakom Marcus Högberg i hemmamålet. Med två minuter kvar tog chansade gästerna med tom målbur, men då kom 1-3 och matchens avgörande mål. Dennis Everberg fick in ett andra mål för Rögle med 46 sekunder kvar, vilket fastställde slutresultatet.

– Vi genererar chanser och jobbar hårt i andra halvan av matchen för att få matchen dit vi vill. Vi får också många chanser i powerplay. Jag är självklart besviken på resultatet men vi måste bygga vidare på det positiva, säger Abbott.

På lördag väntar nästa match för Rögle när Färjestad gästar Catena Arena. Då är det dags för Sjöas match, där vi ska hissa Mattias Sjögrens tröja i taket.

Joel Nordström
Huvudpartners