Abols om Rögles lyft: ”Vi har varit mer samspelta”

Publicerad: 2024-02-26
Rögle går in till en vecka där mycket ställs på sin spets. Då hoppas Rodrigo Abols kunna bygga vidare på lagets positiva trend.
– Vi har hittat ett grundspel där vi gör många bra saker, säger Abols.

Under tisdagen gästar trettondeplacerade HV71 Catena Arena och då hoppas Rögle kunna dryga ut sitt försprång till smålänningarna ytterligare.

I lördags tog de grönvita en mycket viktig seger mot Malmö, där laget lyckades hitta en väg att vinna efter flera matcher med bra spel.

– Vi har haft många bra och långa snack i gruppen om hur vi ska spela. Men i grund och botten handlar det om energi, intensitet och fysiskt spel, vilket vi har saknat stora delar av säsongen. Nu känns det som att vi har studsat tillbaka och hade två bra matcher mot Färjestad och Frölunda, sen var vi det bättre laget i lördags, säger Rodrigo Abols.

Rögle är just nu på en elfteplats med 57 poäng, sju före HV71 på kvalplatsen och en poäng bakom MoDo på sista slutspelsplatsen. Morgondagens match är därmed ytterligare en i raden av sexpoängsmatcher.

– Det har varit tre tajta matcher mot HV71 under säsongen och det brukar bli så när två lag nära varandra i tabellen möts. Det är viktiga poäng på spel så det blir som sagt återigen viktigt med vår energi och att vi spelar tillsammans, säger Abols.

Se hela intervjun med Rodrigo Abols i videospelaren ovan

BILJETTER

SÅ TRÄNADE RÖGLE UNDER MÅNDAGEN

På veckans första träning fanns samtliga spelare från helgens match. Petr Kvaca som saknats på grund av skada senaste veckan var tillbaka i träning. Dessutom fanns juniorerna Axel Hurtig och Gregor Biber på isen.

Joel Nordström
Huvudpartners