Seger i match 1 efter målrik andraperiod

Publicerad: 2024-03-21
Rögle tog ledningen i kvartsfinalserien efter att ha gjort hela fem mål i mittperioden. Matchen slutade till slut 6-2 till gästerna.

Det blev en smakstart för Rögle i kvartsfinalserien mot Färjestad. Match 1 under torsdagskvällen slutade 6-2 till ängelholmarna två mål från Dennis Everberg och Linus Sandin samt ett av Rodrigo Abols och Daniel Zaar.

– Vi gör en bra match över 60 minuter. Sen vet jag inte när vi gjorde fem mål i en period senast, det har vi inte gjort på hela säsongen. Så det var ju lägligt att göra det nu idag, nu är det bara att fortsätta köra, säger Linus Sandin efter matchen.

Christoffer Rifalk fortsatte i målet och noterades för 23 räddningar på 25 skott.

Färjestad öppnade målskyttet i matchen och ledde efter första perioden. Men den andra skulle rinna iväg och avgöras för gästernas fördel. Dennis Everberg kvitterade och gav Rögle ledningen efter drygt halva matchen. Bara minuten senare kom även 3-1 när Rodrigo Abols kom fri i numerärt underläge.

Mot slutet av perioden fortsatte målkalaset när Linus Sandin gjorde två snabba mål varav ett i powerplay. Kedjan med Linus Sandin, Dennis Everberg stod för hela fyra av de fem målen och fortsätter att producera.

– Det känns väldigt bra att spela med Dennis och Brady. Vi försöker hålla det ganska simpelt, vara jobbiga att möta och ta puckar till mål. Det är väl lite det som det handlar om i ett slutspel. Man kan inte åka runt och vara för skön utan det gäller att gå in i skiten, säger han.

Den tredje perioden började däremot på sämsta sätt för Rögle och nyss nämnda kedjan. Dennis Everberg delade ut en tackling som renderade i matchstraff och chans för Karlstadlaget att komma tillbaka in i matchen. Istället för mål där kom hemmalagets andra mål i numerärt underläge åtta minuter in, men närmare än så kom aldrig Färjestad.

Daniel Zaar faställde slutresultatet 6-2 med sex minuter kvar.

– Jag tycker att vi har spelat bra hockey den senaste tiden och idag kanske vi tog ytterligare ett steg. Vi har spelat bra hockey över tid och det är skönt att vi kan visa det i ett slutspel mot seriesegrarna, säger han.

På lördag väntar match 2, även det i Löfbergs Arena. Då förväntar sig Linus Sandin ett nytt lag på andra sidan.

– Vi vet att Färjestad kommer att komma ut som ett nytt lag på lördag. Nu handlar det inte om poäng hit och dit utan nu handlar det om att vinna matcher. Det spelar ingen roll om det blir 1-0 eller 10-0. Vi kommer att vara beredda på att de kommer komma ut som ett nytt lag på lördag. Det kommer att bli en rolig match på lördag, avslutar Sandin.

Joel Nordström
Huvudpartners