Bowlby kan debutera – Abbott inför HV71: "Bra fokus"

Publicerad: 2023-11-15
RBK HERR
Hur är läget i laget och var ska Henry Bowlby in? Cam Abbott har senaste nytt inför mötet med HV71 på torsdagen.

Tre träningspass är genomförda efter uppehållet och under torsdagen startar SHL igång igen. För Rögle väntar en match om tre viktiga poäng mot HV71, som skuggar de grönvita i tabellen.

– Vi har haft bra fokus. Vi har gjort ett bra jobb. Det känns som att killarna kommit tillbaka från uppehållet med bra energi. Det kändes som att vi behövde det och nu ska vi jobba vidare. Det har varit  bra förberedelser inför matchen imorgon, säger Abbott.

Rögle har kört på ordentligt i veckan, med två längre ispass och ett lite kortare och mer fokuserat på speldetaljer. Den här veckan har Cam Abbott också fått se ny spelare på isen; forwarden Henry Bowlby som värvades in från AHL-laget Colorado Eagles under landslagsuppehållet.

–  Så här långt verkar han vara i bra form. Han har läst in sig på hur vi vill spela. Man måste fortsätta hjälpa honom, att komma in mitt i och anpassa sig till den här ligan är inte så enkelt. Men han är smart och förstår spelet bra. Vi är i en process, men ska hjälpa honom komma in i spelet. Alla hjälper honom, säger Abbott.

Bowlby har under veckan tränat med Brady Ferguson och Riley Sheen, en kedja som ser ut att få inleda tillsammans mot HV71.

– Just nu ser det ut som så. De börjar komma ihop bra. Förhoppningsvis kan Brady och Sheen hjälpa honom in, och vi kommer göra vad vi kan för att hjälpa honom att komma in i allt.

Abbott har också kunna förfoga över backen Brandon Davidson och forwarden Daniel Zaar. Men av dem är det än så länge bara Davidson som fått grönt ljus att spela från lagets medicinska team. Davidson har har inte spelat sedan den 30 september och därmed missat tio matcher.

–  Det kommer ge oss lite spets i defensiven. Han spelar fysiskt och gör det svårt för lagen att möta oss. Som det ser ut nu kommer han få en möjlighet att komma in. Han har jobbat hårt för att komma form och vara redo att köra. Jag är glad över att han är tillbaka i laguppställningen.

Rögle kommer in i omstarten med en seger i bagaget, 5-3 borta mot Luleå förra lördagen. Den insatsen laget gjorde då är något Rögle vill bygga vidare på mot HV71.

– Det var ett bra exempel på när man spelar för laget och känner glädje över att tävla. Passionen vi spelade med var en höjdpunkt för laget och det måste vi bygga vidare på. Det gav oss en förståelse för vad som krävs och hur bra vi kan vara när alla är ombord. Det var en bra match att bygga på för oss på många sätt, säger Abbott.

SE MER OM HENRY BOWLBY

LÄS MER OM HENRY BOWLBY