Rögle U16 spänner bågen: ”Vi ska ta guld”

Publicerad: 2023-09-29
Efter en framgångsrik försäsong är det äntligen dags för seriepremiär för Rögle U16. Målsättningen inför säsongen är tydlig - laget ska bli svenska mästare.
– Vi har mycket skicklighet i laget, samtidigt är det också väldigt noggranna och professionella spelare, säger tränare Gustav Claughton.

I helgen väntar de två första matcherna för Rögle i U16 Regional Syd. I premiären under lördagen gästar de grönvita Karlskrona och tar därefter emot Malmö under söndagen.

– Karlskrona och Malmö har vi bra koll på, vi ska ta sex poäng. Med det här laget finns det inte något annat i någon match. Vi kan vinna båda helgens matcher och vi ska vinna båda, det är förväntningen. Vi vill ha en bra start på serien, säger Gustav Claughton.

Förra säsongen slutade med ett tidigt uttåg efter fortsättningsserien. I år är bågen spänd desto hårdare.

– Målet i år är att vi ska ta guld. Vi satte den målsättningen ganska tidigt och spelarna själva pratar om SM-guld. Sen är vårt stora syfte att leverera spelare till nästa steg i juniorverksamheten, men i år känner jag att vi kan tävla på allra högsta nivå. Förra året ville vi det, men i år kan vi göra det, säger huvudtränaren.

Målsättningen är inte orimlig sett till lagets försäsong. Rögle U16 har spelat 19 matcher, där de har tagit 18 segrar och endast en strafförlust mot Växjö Lakers.

– Det har varit en jättebra försäsong. Jag tycker att vi har fått ihop gruppen bra och jag tycker att spelet har satt sig. Vi är väl förberedda för tävling och det känns som att vi ligger långt fram i processen, säger Claughton.

Under försäsongen tog laget dessutom guld i Sweden Hockey Trophy, som spelades i Stockholm i mitten av september. Rögle gick obesegrade genom turneringen, där de ställdes mot Red Bull Salzburg, Nacka HK, AIK, Malmö och Södertälje.

– Framför allt var det kul att möta lite nya lag och få möta lag från Region Öst, som vi tror kommer att vara aktuella för SM-slutspelet. Förra året spelade vi nästan enbart mot lag från Region syd, så det var bra att vi fick se de östlagen redan nu, säger Claughton och fortsätter:

– Sen var det kanske inte jätteviktigt just att vinna cupen. Vi vill se att vi gör rätt saker, det är viktigast under försäsongen. Att vi håller oss till struktur och system och spelar som vi vill. Det är det som vi ska vara nöjda med, att vi har fått ihop strukturen på ett bra sätt tidigt. Vi började med det i våras och det sitter oförskämt bra för ett U16-lag i september.

Gustav Claughton går nu in i sin andra säsong som huvudtränare och kommer ha assisterande tränare Fredrik Lindahl bredvid sig även i år. Ett års erfarenhet med laget har gjort att kommunikationen med spelarna är på en annan nivå jämfört med ifjol.

– Framför allt har jag fått mer tid att bygga relationer. Jag kom hit i juli 2022 och då hade vår- och sommarträningen pågått en tid redan. Nu har jag fått mer tid med spelarna och har kvar ett gäng från förra säsongen. Jag jobbat mycket på den delen av relationen, att bygga tillit, förtroende och samarbete med spelarna. Där känner jag att jag har en fördel jämfört med förra året, säger han.

Vad är det för Rögle U16 vi kommer att se i år?

– Vi har mycket skicklighet i laget, samtidigt är det också väldigt noggranna och professionella spelare. Det gör det lättjobbat för mig och Fredrik när de driver varandra stenhårt själva. Vi har bra spets och bra bredd som hela tiden tävlar. Jag och Fredrik hjälper till med lite struktur och ordning, men hockeymässigt ligger det här laget riktigt långt fram. Det är inspirerande.

Även från den sportliga ledningen duggar lovorden tätt. Juniorernas sportchef Linus Karlsson har följt laget på nära håll under försäsongen och är entusiastisk över mycket kring truppen.

– Det ska bli fruktansvärt kul att följa dem. Sättet de för sig på och utanför isen är väldigt inspirerande, det är ovanligt för den åldern. Vi är också glada att ha så många spelare från regionen som valt att elitsatsa i vår verksamhet. Jag är övertygad om att alla spelare i det här laget kommer att ta stora steg i sin utveckling under säsongen, säger Karlsson.

Premiären spelas i Karlskrona under lördagen med start 13.00. På söndag gästar Malmö och den matchen startar 16.00.

Joel Nordström
Huvudpartners