Hjelm och Gonzalo straffhjältar mot Hvidovre: "Kände mig förberedd"

Publicerad: 2023-11-05
En tuff bortamatch på förhand. Väl där tog Rögle med sig två starka poäng efter att Alba Gonzalo spikat igen i straffläggningen.
– Jag älskar när de skjuter på straffar, säger Röglemålvakten efter 3-2 mot Hvidovre.

Wilma Hjelm la Rögles första straff och placerade kyligt in pucken mellan målvaktens ben.

Tre räddningar från Alba Gonzalo senare och två poäng var ett faktum.

– Alba räddar oss många gånger den här matchen och att hon till slut fick vinna matchen åt oss på straffar, det är hon värd, säger Julius Bergkvist.

Frontfiguren själv var sprudlande glad efter matchen.

– Jag trodde att de flesta skulle skjuta istället för att göra dragningar och jag älskar när de skjuter på straffar. Så jag kände mig förberedd på det.

– När jag släppte in deras 2-2-mål så tänkte jag "jag får inte ge upp". Jag måste steppa upp. Så jag är väldigt glad över att vi lyckades vinna på straffar den här gången. En härlig känsla.

Rögle reste till Danmark under söndagen där Hvidovre väntade på bortaplan.

Hemmalaget började bäst och tog ledningen efter drygt tio spelade minuter. Ett resultat som stod sig perioden ut.

– Vi var inte riktigt med i första perioden det var väl det klassiska "åka av sig bussresan". Vi stod på hälarna, tittade de bara på och reagerade på varje händelse, säger Julius Bergkvist.

I andra perioden spelade Rögle upp sig rejält.

– Vi hade ett snack om det i pausen och kom ut i andra perioden med en jäkla fart. Ett bra byte av Johanna (Eldebäck), Wilma (Hjelm) och Mella (Liegnell) direkt som satte tonen.

Emilia Rydell tryckte in kvitteringen och gjorde därmed sitt femte mål för säsongen.

– En riktigt bra kamp framför mål där vi har mycket folk som driver mot målet. Det blir lite stökigt och vi vinner kampen med returerna och till slut kan Emilia trycka dit den.

Arwen Nylaander, som gjorde hattrick mot Karlskrona senast, fortsatte på den inslagna vägen när hon tryckte in 2-1.

– Hon får pucken fint i mitten, hon kommer ganska snabbt och skjuter in pucken mellan benen på målvakten.

Tredje perioden blev en jämn tillställning där båda lagen turades om att skapa några heta chanser.

Men det var hemmalaget som skulle kvittera med drygt sex minuter kvar av matchen.

– Vi gör det bra även i tredje perioden även om de sätter ganska hård press på oss i slutet. Vi hade ett antal lägen och vi hade lika gärna kunnat vinna den här matchen under ordinarie tid, säger Julius Bergkvist.

Inga mål under övertiden och hur sagan slutade? Ja, det vet ni redan. Två viktiga poäng med hem till Ängelholm.

– Det känns som att alla i laget steppar upp ytterligare ett steg idag och jag tycker vi förtjänar mer än två poäng. En härlig känsla att få vinna den här matchen. Vi startar inte så speciellt bra men spelar upp oss. Jag tycker att vi överlag spelar väldigt bra idag, avslutar Alba Gonzalo.

Anton Toft
Huvudpartners