Bengtsson inför Frölunda: ”Brukar vara lite slutspelskaraktär”

Publicerad: 2023-09-29
Rögle jagar islossning offensivt och vet vad som krävs för att få det. Härnäst väntar Frölunda på bortais, ett möte som brukar bli intressant och där det är de små marginalerna som avgör.
– Det är viktigt att vara disciplinerade och inte ta för mycket utvisningar, säger Anton Bengtsson.

Rögle gick på is under fredagen efter uddamålsförlusten uppe i Örnsköldsvik. Trots förlusten igår och poängfattigt på bortais så här långt var det en relativt nöjd Roger Hansson som ser tillbaka på insatsen. Men en sak fattas: mål.

– Vi gör en helt okej bortamatch. Men det är samma tema som vi brottats med hittills och det är att göra mål, att vara lite skarpare, ha lite mer attack-mode och göra det lite enklare för oss i vissa lägen. Men annars tycker jag att vi till stora delar är där energimässigt och ger Modo en match, men saknar den där lilla edgen som krävs för att vinna, säger Hansson.

Vad är det som har saknats i anfallsspelet för att det ska bli fler mål framåt?

– I vårt omställningsspel har haft embryo till bra spel, men de landar för tillfället för det mesta nere i hörnan utan skott. Vi söker passning när vi kanske borde ta skott och driva på mål för att skapa situationer för att göra de här enklare målen. Sen tycker jag också att våra anfall blir lite korta när vi kommer in i offensiv zon. Vi skapar inte tillräckligt mycket runt målet.

SHL-säsongen fortsätter under lördagen med ny bortamatch mot Frölunda i Scandinavium. Göteborgarna har inlett säsongen med nio poäng på sex matcher, men kommer senast från en förlust 1-4 mot Växjö.

– Jag förväntar mig Frölunda. De vill driva spelet och kommer att köra och utmana oss i vår zon. Det är en enkel match att förbereda oss för i det att vi vet vad som väntar. Sen gäller det för oss att anta den utmaningen och vara skarpa i de områdena som vi behöver, säger Roger Hansson.

Förra säsongen vann Rögle tre av fyra möten mot göteborgarna, men anmärkningsvärt är att tre av fyra möten gick till förlängning eller straffar. Rögles lagkapten Anton Bengtsson ger sin analys av varför det är så.

– Det brukar vara lite slutspelskaraktär i de matcherna och jämnt. Jag har inget bra svar på varför det blir så mot just Frölunda, men det är två bra och jämna lag som lite tar ut varandra. Det brukar bli en del mål också, så det är roliga matcher att spela, säger lagkaptenen.

Vad brukar bli avgörande i de täta matcherna?

– Special teams brukar bli väldigt avgörande. Det är viktigt att vara disciplinerade och inte ta för mycket utvisningar, det kommer vara väldigt viktigt imorgon. Vi har haft en förmåga att ta lite för många utvisningar nu i början av säsongen och det är något som vi vill förbättra.

Joel Nordström
Huvudpartners