Vändning tog Rögle till historisk seger: ”Det gick rakt in i hjärtat”

Publicerad: 2023-09-24
Manuset kunde inte ha skrivits bättre. Rögle tog en historisk seger i NDHL-premiären mot Malmö efter en stark vändning i andra perioden.
– Vi spelar med en sån energi och frenesi sista två perioderna och när vi spelar så är vi ostoppbara, säger målvakten Alba Gonzalo.

Det var dukat för folkfest när Rögle tog emot Malmö i en historisk premiär på damsidan. Det gamla publikrekordet i NDHL på 2756 åskådare krossades, när 3852 personer var på plats i Catena Arena. De fick se ett Rögle som vände tvåmålsunderläge till seger 3-2 efter tre raka mål i den andra perioden. Målskyttar för de grönvita var Wilma Hjelm, Johanna Eldebäck och Emilia Rydell.

I Rögles mål stod Alba Gonzalo som efter en tuff start höll tätt. Totalt blev det 33 räddningar för spanjorskan, som hade svårt att hålla känslorna tillbaka efter matchen.

– Atmosfären innan matchen och allt folk på läktarna, det gick rakt in i hjärtat. Jag är så lycklig och så stolt över att vara här, det är helt otroligt. Jag hade nästan svårt att hålla tårarna tillbaka, säger en glad Alba Gonzalo efter matchen.

– Vi har ett grym mentalitet i laget. Vi pushar varandra och när Wilma satte 1-2 i andra perioden visste jag att vi skulle vinna. Vi spelar med en sån energi och frenesi sista två perioderna och när vi spelar så är vi ostoppbara.

För backen Jacobsson var det en speciell kväll. Hon tillsammans med Moa Nilsson, Mella Liegnell, Ida Elg, Mikaela Trobäck Paulsen och Emilia Rydell har gått genom Rögles akademi upp i klubbens första representationslag på damsidan.

– Det känns otroligt att få vara en del av detta och att få vinna den här premiären. Speciellt för oss som gått genom akademin och spelat i klubben sedan vi var små. Att få vara med om denna utvecklingen som Rögle går igenom nu på damsidan är väldigt stort, säger Moa Jacobsson.

Rögle fick ingen lätt resa i den här matchen. Gästande Malmö tog ledningen med både ett och två mål i den första perioden. I den andra var det däremot ett desto mer beslutsamt Rögle. Wilma Hjelm gjorde det historiska första målet redan 17 sekunder in i mittperioden. Johanna Eldebäck kvitterade en stund senare med ett slagskott rakt upp i krysset. Ett kryss som även Emilia Rydell hittade tio minuter senare och Rögles vändning var ett faktum.

– Jag tänkte att jag hade folk bakom som jagade mig. Jag täbkte bara att jag måste träffa målet och att den måste sitta. Jag sköt bara och hoppades på det bästa, sen hamnade den i mål, säger matchhjälten Rydell.

Malmö lyckades inte hitta en väg tillbaka in i matchen och Rögle kunde inkassera sina första tre poäng i NDHL.

Härnäst väntar Linköping borta på fredag. Nästa hemmamatch är mot danska Hvidovre den 8 oktober klockan 16.00. Biljetter till den matchen hittar du HÄR.

Joel Nordström
Huvudpartners